کراس اوور بلندگو چیست؟

ساخت وبلاگ

کراس اوور بلندگو یک مؤلفه است که تقریباً در هر بلندگو پنهان است. تنها استثنائات بلندگوها و بلندگوهای با برد کامل هستند که از نرم افزار برای جدا کردن فرکانس ها استفاده می کنند. کراس اوور نیز گاهی اوقات در تقویت کننده ها یا گیرنده ها نیز یافت می شود ، به خصوص گیرنده های سینمای خانگی که در آن ساب ووفر برای پخش باس جدا از ماهواره ها است. گذشته از این فن آوری های تخصصی ، به طور کلی درست است که هر بلندگو با بیش از یک راننده در محفظه خود نیاز به یک کراس اوور دارد.

همانطور که از نام آن پیداست ، یک متقاطع جایی است که سیگنال صوتی فیلتر نشده با توجه به آستانه فوقانی یا پایین از پیش تعریف شده تقسیم می شود. متقاطع بلندگو هر درایور را با دامنه سیگنال که برای تولید مثل به بهترین وجه طراحی شده است ، تأمین می کند. به عنوان مثال ، متقاطع اطمینان حاصل می کنند که توییت ها فقط بالاترین فرکانس ها را دریافت می کنند ، نه هیچ یک از موارد پایین این راننده برای تولید مثل طراحی نشده است. این باعث می شود یک متقاطع چیزی شبیه به سیستم عصبی مرکزی یک بلندگو باشد. در ادامه بخوانید تا بیشتر بدانید!

تغذیه باند فرکانس مناسب به درایور مناسب

اگر به عنوان نمونه یک بلندگو برج 3 طرفه معمولی در نظر بگیریم ، می توان عملکرد متقاطع بلندگو را به وضوح مشاهده کرد. بلندگوهای 3 طرفه حاوی سه درایور مختلف در محوطه های خود هستند: یک ووفر باس برای کمترین فرکانس ها ، یک راننده میانی برای آن فرکانس ها در وسط و یک توییت برای بالاترین محدوده. با این حال ، بلندگو به طور کلی یک سیگنال صوتی بدون فیلتر را دریافت می کند. از آنجا که فقط یک توییت را فشار می دهد و صدای تحریف شده ای برای ارسال فرکانس های باس به آن ایجاد می کند ، و از آنجا که یک ساب ووفر توانایی تولید مثل تن های سه گانه را نخواهد داشت ، منطقی است که این سیگنال را تا حد ممکن جدا کنید تا هر راننده فقط دریافت کندسیگنال آن را به بهترین وجه تولید مثل می کند. یک متقاطع خوب تنظیم شده کلید است. متقاطع برخی از بلندگوهای سطح بالا نیز می توانند با استفاده از فیلترهای عبور بالا و پایین به صورت جداگانه تنظیم شوند.

The Ultima 40 Active

فرکانس متقاطع به ساب ووفر را می توان به صورت دستی در Ultima 40 فعال Teufel تنظیم کرد

یک فیلتر عبور بالا یک فیلتر الکترونیکی است که فقط به فرکانس های بالا اجازه می دهد ، اما از رسیدن به فرکانس های پایین تر در زیر یک فرکانس برش خاص جلوگیری می کند. فیلترهای پاس کم عملکرد مخالف را برای درایورهای باس و میانه انجام می دهند.

Teufel

مقطعی از بلندگو Definion 5 استریو که متقاطع بلندگو را نشان می دهد.

هر دو فیلتر عبور بالا و پایین می توانند سیگنال ها را در نقاط قوت مختلف فیلتر کنند. اینها به "سفارشات" گفته می شود. معمولاً فقط از فیلترهای بین مرتبه اول و چهارم استفاده می شود. یک فیلتر مرتبه اول می تواند سیگنال ها را تا 6 دسی بل مسدود کند و یک فیلتر مرتبه چهارم می تواند سیگنال ها را تا 24 دسی بل در هر اکتاو مسدود کند. با این حال ، همه اینها در داخل بلندگو ادامه می یابد و مشاهده نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیلترهای بالا و پایین ، ویدیوی آموزشی زیر را تماشا کنید:

با استفاده از Ultima 40 Mk2 Teufel Audio به عنوان نمونه ، می توان ساخت 3 طرفه بلندگو را که هنگام تلاش برای تجسم نحوه عملکرد یک کراس اوور مفید است ، تشخیص داد. در مجموع 4 راننده - 1 توییتر ، 1 درایور Midbass و 2 درایور باس - وظیفه تولید مثل صدا را انجام می دهند که شامل 45 تا 20،000 هرتز است. این تقریباً کل محدوده شنوایی بشر 20 تا 20،000 هرتز را در بر می گیرد. برای انجام این کار ، البته ، بلندگو برای ارسال فرکانس ها به رانندگان مربوطه ، نیاز به متقاطع دارد.

توجه داشته باشید که درایورها از بالاترین تا کمترین مبدل های فرکانس روی این بلندگو تنظیم نشده اند زیرا این امر برای تولید صدای بهینه لازم نیست. برای تشخیص اینکه کدام درایور کدام عملکرد را انجام می دهد ، لازم است به دور راننده مراجعه کنید. به عنوان یک قاعده انگشت شست ، هرچه محیط کوچکتر باشد ، فرکانس بیشتر می شود. با Ultima 40 Mk2 ، توییتر در زیر راننده Midbass قرار گرفت زیرا این امر باعث پراکندگی صدای طبیعی تر می شود.

متقاطع پاسخ فرکانس بلندگو را بهینه می کنند

در تمام بلندگوها ، متقاطع برای ایجاد یک پاسخ فرکانس دقیق ضروری است. پاسخ فرکانس به طور کلی به عنوان دامنه فرکانس در دسی بل اندازه گیری می شود. به صورت گرافیکی به تصویر کشیده شده ، پاسخ فرکانس معمولاً به عنوان یک خط نشان داده می شود. این خط در حالت ایده آل باید تا حد ممکن تعداد کمی سنبله داشته باشد زیرا این موارد منجر به صدای هماهنگ نمی شود. از این گذشته ، گوش انسان قادر به تشخیص اختلافات به اندازه یک دسی بل ، به ویژه در میانه است. افرادی که عادت به گوش دادن به موسیقی در بلندگوهای سطح بالا دارند ، به ویژه نسبت به این اختلافات حساس خواهند بود.

در واقعیت ، دستیابی به یک پاسخ فرکانس کاملاً خطی غیرممکن است ، اما بلندگوها که مستحق نام "Hi-Fi" هستند نباید بیش از سه دسی بل از سطح مرجع منحرف شوند. برای این کار ، یک متقاطع با کیفیت بالا لازم است. بسیاری از تولید کنندگان بلندگو با کیفیت بالا ، متقاطع خود را پیکربندی می کنند تا مطمئن شوند که اثر مطلوب حاصل می شود.

A cross-section of the Definion 5 stereo speaker

در زیر ، متقاطع در Definion 5 به همراه رانندگان جداگانه بلندگو نشان می دهد.

کراس اوور به جلوگیری از فرکانس های رزونانس کمک می کند

علاوه بر کمک به یک بلندگو برای ایجاد صدای بهینه ، کراس اوور مانع از رسیدن بلندگوها به فرکانس های به اصطلاح رزونانس می شود. این به فرکانس است که در آن محوطه اطراف یک یا چند راننده برای ارتعاش ساخته شده است. فرکانس های رزونانس می تواند باعث شود که صدای خاصی با صدای بلندتر از سایرین و با اعوجاج تولید شود. فرکانس صدایی که باعث ایجاد این ارتعاشات می شود ، می تواند توسط یک متقاطع بلندگو از بین برود.

CODA: کراس اوور بلندگو سیگنال صوتی را برای پخش بهینه از هم جدا می کند

کراس اوور مؤلفه های بلندگو هستند که احتمالاً هرگز آن را نمی بینید ، اما آنها اساساً به عنوان صدای خوب به عنوان محوطه رانندگان و بلندگوها هستند. پیکربندی متقاطع یک بلندگو به گونه ای که هر درایور پخش بهینه را تولید کند اما در صورت عدم وجود شکاف فرکانس وجود ندارد و پاسخ یکنواخت و خطی یکی از چالش های مهم ساخت بلندگو است. به این ترتیب ، پیکربندی متقاطع مناسب همان چیزی است که بلندگوهای متوسط را از سیستم های Hi-Fi جدا می کند.

خبرهای فارکس...
ما را در سایت خبرهای فارکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عفت السادات شجاعی بازدید : 48 تاريخ : جمعه 4 فروردين 1402 ساعت: 18:12